2022 – Liv Strömqvist och William Spetz

Årets Albert Engströmpristagare är Liv Strömqvist och William Spetz. Liv kunde närvara till allas stora förtjusning, men tyvärr inte William. Liv och Ola gästade oss kvällen innan på en trevlig liten middag i Alberts ateljé. På AE-dagen satt hon tålmodigt och signerade böcker till alla som köade.


Motiveringarna till Albert Engström priserna 2022
Käraste mina vänner, årets Engströmpristagare är en uttalad feminist. Och i den
meningen en utpräglad humanist. En klok, skarpögd och för MCP:are (Male
Chauvinist Pig) förödande livsfarlig betraktare. Hon har en förmåga att platta
till självgoda män som är förskräckande, för just självgoda män. Jag var
allvarligt talat rädd och nervös när jag ringde henne för att fråga om hon ville
acceptera Albert Engströmpriset. Jag menar Albert kunde ligga rätt skrynkligt
till. Men hon hade ju ändå jobbat ihop med Horace. Kanske hade hon
förmågan, superkraften att se igenom en bepansrad fasad.
Kanske tackade hon ja för att hon såg Alberts förkärlek för starka och
självständiga kvinnor. Kanske uppfattade hon Albert som en diskret feminist
(jämför diskret matematik, i betydelsen att han varken stödjer eller kräver
begreppet kontinuitet), en som i grunden ville värna kvinnors (och kanske
mäns) rätt att vara svaga. Jag säger inte att det är så, det är bara en tanke. Han
brann för de svaga trots att han älskade det starka.
Elin Wägner berättar ju om en middag med Albert där de kommer fram till att
de båda beundrar samma starka kvinnor. Och Albert var ju gift med en riktig
järnlady, en tjej som ingen jävel satte sig på (allra minst Albert). Så kanske stred
Albert för kvinnan. Låt den tanken hänga kvar ett ögonblick, som en ryttlande
aftonfalk innan den störtar sig ner mot jorden och slår pallet i en sten och
svimmar.
Den fascination för kvinnan som könsvarelse och fenomen som gick som ett
stråk igenom Alberts tid (och även vår, där den nuddat vår pristagare) nuddade
också Albert. Han var förvisso ingen rösträttsivrare (konstigt nog tycker jag),
men jag vet att han var intresserad av kvinnan och inte minst själva
”kvinnosaken”. Jo, aktare för kitt.
Albert och årets pristagare är besläktade. Kanske hade de fallit varandra i
smaken på samma sätt och av samma anledning som Albert och Ester Blenda
föll varann i smaken. De är båda människor som betraktar sin omvärld från ett
visst avstånd, som gilla att putta till de höga hästarnas ryttare. De högaktar
kunskapen, är folkbildare och skriver båda, med ett visst bett, läroböcker för sin
samtid. Allvarligt talat. Jag tycker inte det kan bli bättre. Det här är en träff som
får matchmakarnas ögon att ”Tindra”. Det är oss en sannskyldig glädje att få ge
årets Albert Engströmpris till ingen mindre än Liv Strömqvist!
Albert skickar med en stor kram.

Ishtar Bäcklund Dakhil på Engströmgården
En miniutställning.

Ishtar Bäcklund Dakhil är multidiciplinär konstnär, utbildad på Konstfack i
Stockholm. Detta är hennes avslutningsarbete på Konstfack.
Mellan floderna, en självbiogtrafisk bok med bild och text.

Redan under gymnasietiden på bild- och formlinjen fick Ishtar Bäcklund
Dakhil chansen att ställa ut på både Ung vårsalong på Liljevalchs och Ung
student på Moderna Museet i Stockholm. En fem år lång resa runt världen
stärkte hennes övertygelse om att det var kreativt skapande hon var
ämnad till. Via resorna och skatevärlden öppnade sig nya dörrar till att
arbeta med konst, grafik och design för olika företag. De senaste åren har
Konstfack varit platsen där hon fått tillfälle att omvandla dessa
erfarenheter till nya uttrycksformer.
Hon arbetar som illustratör, konstnär och designer med etiketter
skateboards och porslin. 2020 debuterade hon som illustratör hos Bonnier
Carlsen med Annika Thor´s bok ”Odysseus pojke” där hennes illustrationer
suggestivt förstärker bokens sago- och äventyrskaraktär. 
Innan dess i examensarbetet för kandidaten gjorde hon en VR-bok
(Virtuell reality). Hon berättar att ”det var mitt första försök att
utforska bilderboksformatet genom att återskapa hela boken till en
immersive virituell verklighetsupplevelse”, ett projekt som varit mycket
lyckat och som även fört med sig många nomineringar i flera tävlingar
runt världen samt priser som tex. Svenska Tecknares Kolla! 2020
utmärkelse i kategorin ”Innovation”. ”

Bilder från Albert Engströmdagen 2022


Ungdomspriset till busungen
I Alberts ” En gyldenne bok” finns strax i början en bild av en busunge med
likheter både av Alfred E Neuman och årets ungdomspristagare under rubriken
PUERITIA. Jag tror att den bilden och rubriken är en förutsägelse ett omen. Här
har vi absolut en självsvåldig och juvenil busunge. En härskare i ett eget
kungarike. En domän med radien skottlängden av hans slangbella. Nu har han
vuxit ur sin bakgård och slangbellan är bytt mot en slunga. Och bilden
förändras, kanske blir han en David när han växer upp. Vi får se. Men barnets
gårdsplan finns ännu med. Den är än så länge spelplanen i hans berättelser som
t. ex. Mormor jag vet att du är i himlen, men har du tid en timme?
eller Hjälp mig inte.
Vi får glädja oss åt en egensinnig berättare som tar sig an allvarliga ämnen när
han bryter ny mark, men inte väjer för att bruka humorn som plogbill. Han har
redan trots sin unga ålder hunnit bli lite varm i kläderna. Albert har alltid älskat
och vårdat busungarna i sin bekantskapskrets. Han var en själv. Vi ser med glad
förväntan fram emot nya in- och utfall från årets ungdomspristagare …
William Spetz