Välkommen till Albert Engström

Albert Engström

Albert Engström (1869–1940) var en av Sveriges mest folkkära författare, konstnärer och skämttecknare. Han är framför allt känd för sin skarpa satir, sina humoristiska skildringar av Roslagens skärgårdsliv och för att ha grundat skämttidningen Strix.
Albert Engström-sällskapet bildades 1981 för att bevara minnet av författaren, konstnären och akademiledamoten Albert Engström. Vi arbetar aktivt med att sprida kunskap om hans liv och verk genom att driva hans museum och ateljé i Grisslehamn.

Aktiviteter och händelser 2026

Museet och ateljén

Alla dagar 20 juni – 16 augusti, Museet kl 11-17, Ateljén 11-16.
Guidade turer i ateljén varje hel timme från kl 11. Den sista börjar kl 15.
Gruppbesök enligt överenskommelse, tel. 0175-30890
Mer om Museet här
För dig som är medlem eller under 18 år är besöket kostnadsfritt.

Engströmdagen 4 juli

Lördagen den 4/7 firas Albert Engströmdagen med underhållning och utdelning av Albert Engströmpris och ungdomspris 2026. Ceremonin startar klockan 12 vid museet.

Ateljékvällar 

4 tillfällen i juli – onsdagskvällar kl 19:00, med underhållning i Albert Engströms Ateljé.

Intresserad av Albert Engström ?

Vill du vara med och föra Albert Engströms arv vidare?
Vi söker engagerade personer som vill bidra – antingen genom styrelsearbete eller genom att hjälpa till vid våra arrangemang och event. Ditt engagemang gör skillnad.

👉 Hör av dig till oss och bli en del av gemenskapen!

Cover for Albert Engström Sällskapet
917
Albert Engström Sällskapet

Albert Engström Sällskapet

Albert Engström (1869–1940) var en av Sveriges mest folkkära författare, konstnärer och skämttecknare. Han är framför allt känd för sin skarpa satir, sina humoristiska skildringar av Roslagens skärgårdsliv och för att ha grundat skämttidningen Strix.

God Jul & Gott Nytt År önskar vi er alla!🎄✨🎉#godjul #grisslehamn #norrtälje ... See MoreSee Less
View on Facebook
En förfalskarhistoria – och en av de roligaste sakerna som hänt ossFör ett tag sedan fick vi ett mail som började såhär:"Min mamma har en gång i tiden, 60-tal, varit förfalskare. Hon hade hamnat i dåligt sällskap och de utnyttjade hennes konstnärliga förmåga till att göra Albert Engström-förfalskningar."Va! Har ni hört maken?Avsändaren var Markus, och han ville ha en gratishälsning från oss till sin mamma Gitte som fyllde 80. Inte för att avslöja hemligheten – utan för att ge henne en rolig överraskning och kanske hjälpa henne att släppa en börda hon burit i 60 år.Det var naturligtvis inte tal om att säga nej.*Historien bakom*Gitte var 17 år, hade precis flyttat hemifrån och var kär i en kille som hette Björn. Han föreslog att hennes talang för att teckna i tusch kanske kunde ge dem lite extra pengar. Hon tänkte inte så mycket på att det var ett udda förslag – det kom från Björn, och hon sa ja.Han föreslog Albert Engström, eftersom Albert arbetade mycket i svartvitt med just tusch. Gitte tittade på några bilder, ritade på frihand – en naturbild och en gubbe – och signerade med Alberts namn. Björn "efterbehandlade" bilden så att den såg gammal ut och tog med den till en konsthandlare på Söder.Galleristen tvekade inte ett ögonblick. Han köpte den direkt.Fler bilder följde. Allt gick bra – tills Björn blev slarvig och gick till samma galleri en gång för många. Galleristen började ana oråd. Det hela slutade med att de såg polisen komma gående utanför fönstret i källarvåningen. De försökte fly men hann inte.Björn fick fängelse. Förlovningen sprack. Gitte dömdes till två års övervakning – och rörde aldrig en tuschpenna igen.*60 år av skam*Hennes man fick inte veta förrän 40 år in i äktenskapet. Inte ens alla barnbarnen visste om det. Det var Markus som kom på idén att hennes 80-årsdag kanske var rätt tillfälle att äntligen ge henne lite upprättelse – på ett kärleksfullt och skojigt sätt.Vi spelade in en liten hälsningsfilm och skickade med ett hedersmedlemskap i sällskapet. I brevet till Gitte skrev vi att Albert själv, med sitt stora sinne för humor och sin respekt för skicklighet, skulle ha känt sig både road och uppskattad. Och att det är sorgligt när en konstnärlig talang inte brukas och utvecklas.Kalaset gick av stapeln. Gitte blev chockad, förvånad och glad.*Vi ville träffa henne*En tidig höstmorgon i oktober satte sig vår ordförande Rolf Engström, sonson till Albert, i bilen i Uppsala. Resan gick ända ner till en av öarna utanför Blekinges kust – lång, kall och med en bil där värmen just börjat krångla.Han bjöds på ugnsbakad lax med citronsås och fick sitta och prata med Gitte i hennes lilla, fiffigt inredda hus vid havet. Hon är rätt liten med grått hår, trevligt sätt och glad uppsyn – och ger på intet sätt intrycket av att vara en förhärdad kriminell.Hon berättade om sin uppväxt, om Björn, om förfalskningarna och om skammen som följt henne sedan dess. Rolf spelade in samtalet för att kunna skriva om det i årsboken.Det anmärkningsvärda, tyckte han, var att en 17-årig tjej kunde imitera Alberts drivna tuschstil så övertygande att en professionell konsthandlare köpte verket utan att tveka. Den talangen måste ha varit påtagligt stor.*Jakten på bilderna*Men historien slutade inte där. Vi hörde att några av Gittes verk kanske fanns bevarade hos Polismuseet och skickade ett mail och frågade.Svaret kom snabbt. De hittade ett fall från 1962 – och ja, en ung kvinna omnämndes. De skickade över två bilder: en inramad akvarell och en tuschteckning.Alberts förfalskningar, bevarade hos polisen i 60 år.Vi är övertygade om att Albert själv, i sin himmel, skrattar gott åt det hela. Och vi hoppas att Gitte äntligen kan göra detsamma.Gitte – du är varmt välkommen till oss i Grisslehamn i sommar. Ta gärna med dig någon vän.❤️ Albert Engström Sällskapet ... See MoreSee Less
View on Facebook
Hittat på YouTube "old swedish movies" Albert Engström och hans Rospiggar #albertengström #roslagen #rospigg #svenskhistoria #grisslehamn ... See MoreSee Less
View on Facebook

Albert Engström

”Nu är min atelier färdig. Den är precis som jag vill ha den och ligger just där jag vill ha den. Där skola mina vänner få bo, när de komma på besök, och somna vid den vackraste musik som finns.”